In-huis Orange Belt training

In-huis (Engelse) Orange Belt training

Wederom heeft een groep enthousiaste teamleiders en afdelingshoofden de Orange Belt training met succes afgerond!

Er was gekozen voor het standaard Orange Belt programma waarbij Engels voor twee dagen de voertaal zou worden. Dit om ook de Japanse deelname aangesloten te houden. Als extraatje werden enkele Green Belts in opleiding gevraagd de facilitatie van de oefeningen op zich te nemen met als doel, theorie in de praktijk en een nog breder intern draagvlak.

Het programma van koffie tot certificaat in vogelvlucht:

De opstartochtend

Bij de start van deze tweedaagse Lean Six Sigma basistraining kreeg iedereen eerst de theorie en achtergronden van Lean Six Sigma tussen de oren gestopt. Tussen de koffie, introductie en theorie, bleef er nog genoeg ruimte over om ‘verspillingen’ van het eigen proces met elkaar te delen en de effecten van ‘variatie’  op een proces te ervaren.

Variatie kaarten

Na een uitstekend verzorgde lunch was het tijd om een realistische simulatie op te starten. Eentje die deze ervaren groep managers zou kunnen uitdagen om tot het uiterste te gaan in de daaropvolgende DMAIC stappen. En dat is gelukt!

De eerste stappen van DMAIC

Om een beter inzicht te krijgen in het proces en voor een goed beeld van het probleem, werden de eerste fasen van de DMAIC doorlopen, de Define en Measure fasen. De klanten werden in een oefening wel erg stevig ondervraagd over die belachelijke klanteisen en de SIPOC gaf meer inzicht in het proces dat de problemen voortbracht.

Voice of the Customer

De dramatische 0-meting, de uitkomst van de simulatie ten aanzien van tijd, kwaliteit en geld, werd uiteraard vol positiviteit ontvangen! 

Op naar de Analyse fase dus, het kan namelijk alleen maar beter was het motto.

Van A (analyse) tot Z (zorgen dat de oplossing blijvend is!)

De zoektocht naar beter werd mede mogelijk gemaakt door, onder andere, verschillende visgraatdiagrammen die men in sub-groepen maakten, en de Value Stream Map van het proces. Deze laatste liet een proces efficiëntie zien van maar liefst 2.5%…

Ook in de Improve fase kreeg de groep eerst alle theorie aangereikt om gezamenlijk succesvol van oorzaak naar oplossing te komen.  Van brainstorming tot 5S, bottlenecks en pull, de groep had niet eens genoeg tijd om alles mee te nemen in het genereren van oplossingen. Met de borging van de gekozen oplossingen zat het in elk geval wel goed, want toen er medewerkers ziek naar huis werden gestuurd bleef het proces als een geoliede machine draaien. Aan de Control fase had men dus ook voldoende gedacht.

Het eindresultaat

Slechts een enkel defect in het proces om nog eens een keertje naar te kijken, 13 man die vol gedachten over wat beter kon het weekend in gingen en een tevreden klant. Maandag verbeterdag!

Heeft u ook interesse in een in-huis Orange Belt training (Nederlands of Engels) of een meer op maat gemaakte training? Neem dan contact met mij op.

One thought on “In-huis (Engelse) Orange Belt training”

  1. Enthousiaste trainer, inspirerende cursus.
    Nieuwe tools geleerd om direct toe te passen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *